TABUNG HARIAN

Followers

Monday, June 14, 2010

Ku gila durian


hari nie saja nak post entry pasal DURIAN.raja segala buah..ok.entry semalam tentang bnde yang saya tak suka. hari bnde yang mmg feveret saya. i miss my late grandfather.sbb masa kecik2 atok bak saya rajin melayan kerenah saya bila time nak makan durian. 10 biji pun beliau sanngup kopek untuk saya. sapa yang sanggup???orang itu m sayang saya...

hari ni dapat makan buah durian+bubur durian dengan roti plus pulut.mmg best sgt2.
kesimpulan: malam nie saya dah macam orang demam kepialu.hahaha. saya mmg suka durian

KHASIATNYA:
  • BUAH : untuk mencegah dampak dari extensic aging (faktor penuaan dari luar) meningkatkan tekanan darah(zat besi),buah dan akarnya berkhasiat untuk mengatasi bengkak, penyakit kulit, dan penyakit kuning.
  • KULIT : dapat digunakan sebagai obat pengusir nyamuk, untuk mengobati ruam pada kulit (sakit kurap) dan susah buang air besar (sembelit). Kulit buah ini pun biasa dibakar dan abunya digunakan dalam ramuan untuk melancarkan haid. Selain itu kulit durian dapat dipakai sebagai bahan abu gosok yang bagus, dengan cara dijemur sampai kering dan dibakar sampai hancur.
  • DAUN : Air seduhan daun durian di Malaysia digunakan sebagai antipiretik (pereda demam). Deskripsi tentang khasiat durian itu tercatat dalam kumpulan tulisan Burkill dan Haniff tahun 1930. Caranya, jus daunnya ditempelkan di dahi atau air rebusan daunnya diminum. Selain itu, ekstrak daun,

6 pot-pet:

Admin My J SSU said...

salam, sape tak suke deghoyan memang dia tak klass!!!

AMIRA IS MIRA said...

yess.thanks la admin my..kelass r u nie.!!

TeRRoRRiZZ said...

duria bezz tapi sekarang mahal lagi la...
adesss

aina said...

eppp !! ayah aku cakap durian bapak segala penyakit... wooo, sedih la takpat melahap banyak2 :(

Faaizz d. Zul said...

durian mmg best. aku dah perasaan kemunculan pondok2 kecil yg mjual durian. weuuw

AMIRA IS MIRA said...

yes..jom sume serbu durian!

Tabung Harian

Related Posts with Thumbnails
 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates

design by Grumpy Cow Graphics