TABUNG HARIAN

Followers

Saturday, January 29, 2011

Shawl..i like!

hai semua...
sekarang bila jalan, pandang sana dan sini ramai gadis-gadis yang comel pakai selendang.
dah macam2 fashion rasanya. cume me je yang tak update. so sekarang macam baru nak berjinak-jinak.[ahaha..ayat macam kanak-kanak ribena kan]
me sesuai ke?

sempat bergambar sakan even baru balik keje.
lokasi: hotel di JB
sekarang rasa geram tgk radiusite.ada macam2 jenis shawl.dari dulu rajin singgah sana.tapi x penah nak try.sekarang ada niat tak??






p/s: apa pendapat anda semua???
niat nak tukar style pakai tudung lepas nie
bole ke??nnti tetap nak pakai tudung yang paling senang

Wednesday, January 26, 2011

Hidup dengan coklat.[kebaikan]

selamat pagi rabu!
hari ini me akan ke johor bharu..bukan balik kampung.tapi kene outstation sampai ke sana..so kalau nak jumpe me bolehla ke danga city mall..{ahaha...ayat mcam artis famous macik}....kerja ke sana maybe smpai sabtu @ ahad. bnde nie tak sure lagi. pape pun kene refer pada boss bila me akan balik. 


niat hati mmg nak balik rumah kalau sempat, memandangkan cuti raya cina nnti tak dapat balik jumpa mereka. pada adik ku icha kau jgn rindu aku okey.nnti aku belikan ape2 yang patut untuk kau bile aku balik rumah. specail punye untuk kau and mama tercinta!

bekalan dalam perjalanan!.tak leh share banyak2..nnti ada pihak yang marah..huhuhu
sekarang hidup makan coklat.kurang makan tengah hari.bgus tak diet saya??
beg penuh dengan coklat..


Makan coklat baik untuk kesihatan

Utusan Malaysia, Jumaat - 20 Ogos 1999

London - Penyelidik mendapati coklat adalah sumber sejenis bahan anti pengoksidan cetechin yang serupa dengan teh. Kajian yang dijalankan oleh sekumpulan doktor Belanda mendapati coklat itu sebenarnya adalah bahan perasa asli seperti teh mengandungi kompaun yang mampu melindungi kimia dalam tubuh daripada membinasakan sel-sel kita. Kebaikan coklat pula ialah sebagai bahan anti pengoksidan yang berkesan. Kandungan anti pengoksidan tersebut dalam coklat adalah empat kali ganda banyaknya berbanding kandungannya di dalam teh.

************************************************************************************

KEBAIKAN COKLAT

Coklat mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang. Coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari. Selain daripada itu, coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi.
Coklat adalah bebas daripada kolesterol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah. Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan.

SUMBER: http://sharifahelzahra.tripod.com/id1.html

************************************************************************************

JENG~~~JENG~~~JENG yang ni saya suka

COKLAT UNTUK KECANTIKAN
Bagi kecantikan, coklat dapat membantu meningkatkan kecantikan. Kandungan yang terdapat dalam coklat memiliki banyak manfaat bagi kulit, misalnya berfungsi untuk menjaga kelembutan, melembapkan, mengencangkan dan memperhalus kulit. Coklat juga dapat memperlambat penuaan pada kulit, termasuk mencegah kerutan pada wajah. Coklat juga boleh dibuat mask dengan cara yang betul.

sumber:http://kumpulan.info/cantik/tips-kecantikan

************************************************************************************
MELINDUNGI SERANGAN JANTUNG
Coklat adalah kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols. Ia membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.

Coklat hitam dikatakan mempunyai empat kali kadar catechins dan phenols berbanding teh. Untuk makluman, satu kajian menyatakan, minumlah teh tanpa susu untuk mendapat khasiat antioxidant teh.

Phenols dikatakan dapat melindungi daripada serangan sakit jantung. Antioxidant yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malah ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.

sumber: ehoza.com

*************************************************************************************
COKLAT TIDAK MENGEMUKKAN

Coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua jenis makanan.

sumber: ehoza.com

************************************************************************************

COKLAT HILANGKAN STRES

Coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira.

Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.

Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.

Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.

sumber: ehoza.com


Tuesday, January 25, 2011

Mood nak amek MBA!

Bila masa blaja, sibuk nak kerja. bila dah kerja...sibuk nak blaja..tue yang me rasa sekarang. skrg tgh wat survey kalau ada rezeki nak amek MBA for my future. baru dapat rasa zaman kerja ini tak seindah yang disangka. zaman yang penuh dengan onak dan duri. ayat mcam falsafah tak?


cuma nak tanya pendapat semua yang berminat nak membantu, siap bole bagi idea kat mana yang best, me da tgk2 mana yang me rasa sesuai. lagipun kiter kene tgk budget juga. rezeki kalau ada. Alhamdullillah....ada la me master od MBA satu hari nnti. berkat usaha dan doa semua diperlukan....

p/s: alhamdullilahh.minggu depan dah puas penat kerja. me nak g jalan...***serius nak balik masuk kelas dan belajar.lagi best belajaa!!!!

Monday, January 24, 2011

Hot springs TRAP, Sg Klah..aktiviti mandi manda!

hai!...selamat hari isnin untuk semua..

semalam ada isu best kat newspaper pasal blogger..ada bloger yang dapat sejuta...betul ke tak??? tahniah pada redmummy and hanis zalikha if betul korg da dapat value dari blog smpai sejuta!tahniaaaahhh..[ape lagi ilmu pusaka yang hebat tentang blog jangan lupa sampaikan pada yang lain]

sekarang nak cerita pada semua yang telah dijanjikan pada semua teman-teman. baca disini. ini semua tentang aktiviti mandi-manda yang mmg me suka.suka sgt2...  bukan ape. best rasanya dapat mandi sbb dapat lompat sana dan sini..uji daya tahan nafas. dan akhirnya saya sendiri yang penat dan flat ala2 macam bateri tade energy.
aktiviti ini last weekend masa me kene keje outstation ke perak,ke Felda Trolak Selatan.mmg JAUH!
puas me tdo sepanjang jalan..tup2..kter g mandi.niat awal mmg tanak mandi atas sebab2 tertentu..[control jiwa la katakan]..tup2 nak jugak mandi.sbb kalah bila tengok kolam..nasib baik bawak baju.kalau tak...kempunan cek!

me mandi kat Hotspring TRAP, Sg Klah kat perak.tempat ini Felda yang punye. pada yang tawu mungkin pernah pergi kat sini.masuk murah je kat sini. bole mandi air panas dan juga air sejuk. yang specel ada tempat khas untuk semua merebus telur guna air semulajadi yang panas!

jom kter tgk gambar!

 sanggup berhenti tepi jalan suruh boss amek gambar!kene panjat bukit tinggi kot...!

 muke kene serius!

 ini yang sedap!.telur separuh masak..puas rebus gune air semulajadi.sekali makan 5 biji...kenyang kan!!!!

ini tag semua orang kene pakai bila nak mandi dan bila dah bayar..saya masuk FREE okey!.hihi

lepas puas mandi air panas:)

 ini muka tengah bersantai merendam kaki dengan suhu 43-50'c..panas sangat!kaki saya tak tahan nak menanggung panas..[muka cool tapi menahan panas kat kaki separuh nyawa]

 muke menunggu 3 minit untuk merebus telur separuh masak.
tempoh nak merebus telor!

dapat bayangkan tak betapa seronok saya mandi...muke kene tutup dengan air!...puas melompat tinggi dalam air!!!

yang pasti me mmg mandi sakan..da siap mandi puas check fon sbb kawasan ini bila masuk yang air sejuk tade line fon..kesian! fon saya tak berbunyi sepanjang mandi!..pada yang suka bole jalan mandi santai-santai kat sana smbil sihatkan kulit mandi air panas!..

Sunday, January 23, 2011

Blog sendiri yang baru!suprise!!!

mood dari tadi sampai sekarang tgh khusyuk membuat blog khas untuk memberi perkhidmata terbaik untuk semua blogger dan rakan-rakan..blog pasal ape ea..rahsia!!..pada yang macam da tawu-tawu bole simpan dalam hati..jangan beritahu sape-sape taw..sekarang belom bole beritahu sbb baru 40% siap..ada lagi banyak yang belom setel..idea dah ada mcam-macam dalam kepala..just skrg nak siapkan dekorasi dan juga ape yang menarik supaya reader tak bosan bila nak baca.!

p/s: nnti da siap ada special hadiah untuk yang bertuah. ape dia..tunggu!!!jangan risau..blog amiraismira tetap ADA!

Hari minggu tweet dengan saya


selamat hari ahad!
selamat hari minggu..
baru lepas balik kerja.mmg terasa lagi penat satu badan.tiba-tiba dapat call yang proposal thesis nak kene submit next week.hampeh! 10% je baru siap. pada siapa yang sudi nak membantu bila tweet saya.3 hari kene kerja kat perak. kat trolak. mmg jauh tempat tue. pergi dan balik dari kl me asyik tdo. itu aktiviti yang paling sesuai. bukan bosan .mengisi dan topup waktu tidur.letih satu badan. yang penting best la jugak. sebab ape...
rahsiaaaa...haha...rahsia tuan badan.!!!!!!!

esok kalau rajin me akan kongsi pada semua aktiviti yang me lakukan. mandi-manda. aktiviti paling indah dan seronok yang me sukaaa...tak hingat dunia kalau wat aktiviti air nie! lupe yang penat..jangan lupa baca next entry esok okey!!..

p/s: sekarang tgh amek mood nak wat proposal. tapi sibuk pikr nak tidur..mana yang penting sihatkan bdan atau pentingkan kerja..hahahaha..

Wednesday, January 19, 2011

Pesta kutip duit syling di Highway PLUS

Tanpa menghiraukan keselamatan, orang ramai berebut² bagaikan pesta mengutip duit syiling yang bertaburan di Kilometer 243 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran susur keluar Pedas di Seremban semalam. Kejadian ini berlaku apabila sebuah kenderaan Toyota Hilux yang membawa satu peti duit syiling berjumlah RM75,000 terlibat dalam kemalangan.

Dalam kejadian pada pukul 3 petang itu, peti tersebut dipercayai tercampak keluar dari pacuan empat roda (toyota hilux) itu selepas kenderaan itu dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta BMW. Akibatnya ribuan duit syiling bernilai 10 sen, 20 sen dan 50 sen bertaburan di lebuhraya sepanjang kira-kira 100 meter. Keadaan itu menyebabkan orang ramai menghentikan kenderaan masing² di bahu jalan untuk mengutip duit syiling.





Beberapa anggota polis dan pekerja lebuh raya yang berada di situ dikatakan gagal menyuraikan orang ramai yang terus mengutip duit syiling tanpa menghiraukan keselamatan mereka. Orang ramai mula meninggalkan lokasi itu selepas duit syiling itu habis dikutip tiga jam kemudian.

p/s: manusia akan hiraukan keadaan sekeliling bila dah nampak duit depan mata even duit tue duit syiling..tetap bernilai akak-akak oi!....yang peliknya...duit @ nyawa yang penting.?sebab kutip duit dekat highway kot.thanks to bloggers yang share cerita ini.kalau ada kat tempat kejadiaan aku akan join jugak ke????

Tuesday, January 18, 2011

scene dialog yang best!

selamat pagi selasa. semalam terbukak email. ada hamba allah yang anta ini pada saya. terasa maca tak ada kerja. so me fill in the blanks. macam budak-budak ribena masa wat bnde nie. haha..kelaka pun ada.nama 'Utusan dari Seorang Teman'. yang penting kene jawab degan jujur



tara..baru perasan bila dah siap isi. ada button [klik untuk lihat keputusan]. so dengan semangatnya. me pun klik!!!!.


daa..dengan ini keluar sume jawapan. rupa-rupanya...
jom kita share cerita lawak ini sama-sama

[tolong baca ikut step gambar, baru anda akan paham]



[hagemaru mmg comel, me suka sangat hagemaru]


 [macam tahu-tahu je ada konsert TS dalam masa terdekat]..hihi








[kenapa belanja dia? belanja sendiri sudah!..hihi]





p/s: apa pendapat anda mengenai ini??
tersusun kan dialog scene ini. 

Sunday, January 16, 2011

esok hari bekerja!

hai..selamat hari ahad! esok hari isnin..lusa hari selasa..esok kene kerja!.ohhh!!saya belom puas duduk rumah lame-lame..bukan ape..seronok dapat tdo..bangun tak perlukan alarm!.hihi...alarm teman saya bila weekdays! yalah.nak kene kerja..so kene bangun awal2.petang nie balik seremban. kol 530 tiket saya berlepas. selamat bekerja esok!

p/s: mood kemas barang! bawak balik buku yang penting sebagai rujukan untuk buat tesis!

Saturday, January 15, 2011

Bersenam bagus untuk kesihatan!

sekarang dah 2 hari bermanja-manja di johor. makan sentiasa. put-put bila smpai rumah tengok ada alat senaman untuk sekeluarga,,macik beli. maklumla. me and macik mmg rapat. excted kot bila ada alat senaman sendiri. dengan gaya tersendiri sibuk nak jalan and lari ditemani oelh sepupuku, rina. dia ala-ala assistantku sbb me tak pandai sangat nak guna. maklumla 1st time nampak kat umah dah ada. so set time and running time sume dia yang handle. ala-ala jakun pun ada..hihihi

p/s: semua tengah berusaha nak kurus. nak kempiskan perut untuk tampil lebih anggun dan menawan!


Thursday, January 13, 2011

Indahnya! esok cuti.jalan -jalan

indah nya esok.cuti dari kerja..so this weekend dapat cuti 3 hari. esok alasan bercuti sbb nak balik melaka. nak jumpa advisor @ lecturer. nak uruskan pasal report untuk this semester. orang lain dah sibuk pulun tesis masing-masing, sedangkan kami berempat tak buat ape-apa pun lagi.hihi.---bila last minit nnti kau jgn nak kalut sorg2 ea mira!

esok pagi-pagi akan ke melaka. bersama ika. heaven nye dapat cuti..selesai segala urusan dimelaka terus pulang ke johor berjumpa dengan keluarga tersayang.rasa dah lame tak jumpa diorang..rindu teramat sangat!
semoga selamat smpai dan selamat pulang!

Thanks sume yang wish semalam..umur tambah 1!

terima kasih pada semua-semua yang sudi buat ucapan hari jadi pada saya semalam. 12 Januari 2011.opss...umur saya tambah lagi setahun untuk tahun ini. bukan tua.tapi meningkat umur...kalau ikutkan perangai rasanya tak sesuai lagi nak kata tua.haha...(tanak mengaku)..

niat hati nak ucapkan sekali lagi terima kasih pada semua yang masih ingat pada saya, serius mengaku celebrate birthday zaman blaja tak same dgn zaman kerja nie. rasanya mcm x berapa nak meriah. yela.meriah sket..sbb dgn besties..skrg dgn ofismate..1time clbrate dgn mereka..yang bertuahnya, smlm diorg mmg celebrate birthday khas untuk saya dan ofismata saya sbb kebetulan birthday kami tarikh yang sama.

thanks to cik zul ( supplier product tempat mira praktikal ) sbb belanja kami semua makan and kebetulan kami celebrate kat sane..(opss)?..pape pun terima kasih daun keladi.

   ini semua mereka yang makan dengan saya semalam..thanks boss semua!

 then kami semua g karaoke same-same.sume mmg sporting semalam..tetibe sendang saya menyanyi, cake datang...suprise cake menyusul..(yg pakai shawl pink birthday same ngn saya, yang sebelah kiri saya celebrate belated birthday 2 Januari 2011).

i like this picture!

 ini bila kat ofis..masa tade keje..sempat conteng kertas tulis bnde nie..motif??
boss pun pening saya lakukan ini di depan orang ramai.

 sebelum balik rumah, sempat jumpa my chentahati, celebrate dgn dia.yang penting saya tak makan byk.sbb perot saya masih jumpa chentahati dah penuh tahap gaban!hahaha....teruk macik2 perut saya masa tue..kenyang tak terkate..kami hanya duduk lepak-lepak but still ada special cake..thanks sayang! love u!

Tabung Harian

Related Posts with Thumbnails
 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates

design by Grumpy Cow Graphics