TABUNG HARIAN

Followers

Wednesday, March 3, 2010

At beginning.i already know you


FUUUUUUH!
hai.kepada semua pembaca yang dikasihi.hari nie nak story mory pasal DODOL.sebabnye ptg smlm saya dan teman seperjuangan telah pergi ke kilang membuat dodol.rase suka dan pelik sebab seblum ini hanya tahu buat dodol gune cara tradisional.penat terase yang teramat .magacau dodol sebesar kawah.tapi smlm tahu wat dodol pun bole pakai mesin.tapi still pakai kayu api..sungguh la panas.

perjalanan selama 30 minit dengan menaiki motor adalah memenatkan montot dan meminggangku sehingga terasa ingin pengsan saje ats motor.dengan cuaca yang panas terik kat M'sia nie.Hanya tuhan yang Tahu(teringt zamn skola).asyk dgr nysd je.uuuoooo...lantas balik rumah terus tidor sbb mlm ader class.esh!

Dodol adalah sejenis makanan yang boleh dikategorikan dalam kumpulan makanan yang manis (atau manisan/penganan). Dodol sangat terkenal di Melaka dan di Muar,Johor . Membuat dodol boleh dikatakan amat rumit. Ramai orang selalu mencuba untuk membuatnya. Tetapi tidak semua yang akan menghasilkan dodol yang bermutu tinggi. Biasanya mereka yang mahir membuat dodol ini terdiri daripada mereka yang telah berusia. Jarang sekali generasi muda mahir membuat dodol. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat dodol terdiri daripada santan kelapa, tepung beras, gula pasir, gula melaka dan garam...ok.ayat ini adalah secondary data.not primary data.

Menurut pembantu yang sempat aku bertanya mcam aku nie reporter.dodol gune mesin ni masih lame nak siapkan.ambil masa sekurgnya 7-8 jam..lalu aku terpikir.'betapa tahannya abg nie.dah la panas duk tggu je. kalo aku blom tentu aku nak wat'..
...smbil berblog smbil makan dodol!

with kak syahira as a clerk

snap!candid!

material for making wajik






0 pot-pet:

Tabung Harian

Related Posts with Thumbnails
 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates

design by Grumpy Cow Graphics